Отварањем изложбе Павле Бељански пријатељ уметника: Стојан Аралица почела манифестација Музеји Србије, десет дана од 10 до 10 у Новом Саду

13. мај 2016. године

 

Нови Сад, 13. мај 2016. - У Спомен-збирци Павла Бељанског изложбом Павле Бељански пријатељ уметника: Стојан Аралица синоћ је свечано отворена манифестација Музеји Србије, десет дана од 10 до 10 у Новом Саду. Изложбу је отворио др Станислав Живковић, историчар уметности, а манифестацију је званично отворио покрајински секретар за културу и јавно информисање Славиша Грујић.

Манифестација Музеји Србије, десет дана од 10 до 10 има добру перспективу и надамо се дуг рок, са циљем да се култура што више приближи и отвори врата грађанима рекао је секретар Грујић и додао да је она наставак манифестације Ноћи музеја и у оквиру ње ће током наредних десет дана бити обележен и Дан музеја 18. мај. Култура јесте нешто, што треба људе да оплемени и да их одведе у неки бољи и лепши свет од свакодневице. У 14 војвођанских градова, у 30 институција, некима смо ми као ресорни секретаријат оснивачи, током наредног периода имаће шта да покажу, јер ово је прилика и шанса да се види богата музеолошка поставка бројних галерија, и да се сагледа марљив и вредан рад музејских радника. Управо зато ми је и драго да данас имамо прилику да видимо и стваралаштво једног од веиликих сликара, пријатеља господина Павла Бељанског, Стојана Аралицу, који је живописношћу боја и посебним уметничким изразом осликавао своје радове,и као такав чини један од стубова културе наше историје уметности истакао је Славиша Грујић.

Др Станислав Живковић се присетио да је тачно пре 73 године у Београду отворена изложба Аралицине ретроспективе и да је наша новија историија уметности саткана од низа занимљивих људи и прича, од којих једна припада Стојану Аралици. Дуг и плодан стваралачки живот Стојана Аралице, испуњен колоризмом, обележио је југословенску уметност. У репрезентативној колекцији Павла Бељанског (18921965) уметник је заступљен са четири врхунска дела која припадају различитим периодима у његовом стваралаштву Воћњак (1929) и Плава капија (1930) париској, а Ентеријер (1933) и Жена са сламним шеширом (1934) загребачкој фази. Током минхенске фазе коју је обележило студирање и први сликарски успеси (19091925), Павле Бељански се такође налазио на студијама и започињао своју дипломатску каријеру. Током последње, београдске, сликареве фазе, Бељански и Аралица су више неговали пријатељски однос него ли однос колекционара и уметника, међусобно су се посећивали или сретали. Последњој фази сликаревог рада припада Аутопортрет (1971), који ће наменски урадио за Меморијал уметника, а која је пуна новог колористичког узлета.

На поставци је приказано 18 слика из различитих фаза уметниковог стваралаштва, која се данас налазе у Спомен-збирци и приватним колекцијама, као и цртежи из Документарног фонда музеја. Ликовни материјал допуњен је документарним сегментом, који је обухватио и једино сачувано писмо као сведочанство о пријатељству Павла Бељанског и Стојана Аралице, а које симболички у Документарном фонду музеја носи инвентарни број један. У колекцији Павла Бељанског Араличине слике такође се налазе на почетку фонда, а на првом месту је слика Воћњак коју је Бељански од Аралице купио у Паризу на почетку своје колекционарске каријере. Врхунске вредности сликарства Стојана Аралице колекционар је рано препознао и уврстио га у збирку, док је сам уметник изјавио да је у питању једна од најлепших колекција у Европи.

У име Спомен збирке Павле Бељански присутне, међу којима су били и чланови породице Стојана Аралице, поздравила је др Јасна Јованов, нагласивши да је ово шеста по реду изложба из серијала Павле Бељански пријатељ уметника посвећена пријатељском односу колекционара и сликара Стојана Аралице (18831980). Поставка ауторке Јасмине Јакшић Субић доприноси новом сагледавању овог четрдесетогодишњег пријатељства.
Изложба Павле Бељански пријатељ уметника: Стојан Аралица отворена је до 28. августа 2016. године.